De fyra motionerna E01, E04, E05 och E07 tar alla upp olika förslag som gäller förändringar av SL-taxan. E07 kräver att socialdemokraterna ska driva att vi redan nästa mandatperiod inför nolltaxa i SL-trafiken. E05 vill ha avgiftsfri kollektivtrafik för pensionärer, och E04 lyfter fram taxan för ungdomar utan att komma med något konkret förslag. Motion E01 vill ha en tidsdifferentierad taxa, då det ska vara avgiftsfritt att åka med SL på de tider där trafiken underutnyttjas, men kosta på övriga tider.
Stockholms arbetarekommuns representantskap har vid ett flertal tillfällen diskuterat den framtida utformningen av SL-taxan. Krav på att införa nolltaxa har vid ett flertal tillfällen avslagits. Samtidigt har det också varit tydligt att Stockholms arbetarekommun förespråkar en låg och enhetlig taxa i SL-trafiken. Denna åsikt har också gett avtryck i praktiken, och förra mandatperioden drev socialdemokraterna exempelvis igenom den populära enhetstaxan på enkelbiljetter inom SL (en reform som den borgerliga majoritet som tog över efter valet 2006 tyvärr omedelbart rev upp).
Att frågan om SL-taxan är ett levande debattämne i Stockholm arbetarekommun är inget konstig. Prissättningen av SL-trafiken är ett strategiskt viktigt redskap när det gäller att nå både miljö- och tillgänglighetsmål i regionen. Som ofta påpekas är det visserligen så att andra faktorer – som kvalitet och tillgänglighet på trafiken – är enskilt viktigare när det gäller huruvida människor väljer att åka med SL eller inte. Men det innebär inte att taxan saknar betydelse.
Som den breda floran av motioner till årets årsmöte visar finns det också fler perspektiv på denna fråga än bara exakt hur mycket en biljett eller ett kort ska kosta. Årets motionärer tar ju upp såväl differentiering mellan olika resenärsgrupper (äldre och yngre)samt över dygnet (mellan hög och lågtrafik). Traditionellt sett har socialdemokratin i Stockholm varit skeptisk till att differentiera taxorna alltför mycket (utöver den pensionärs- respektive ungdomsrabatt vi har idag). Vi kan dock se att partivänner i andra delar av landet gjort andra prioriteringar – exempelvis är kollektivtrafiken i Göteborg numer avgiftsfri för pensionärer under vissa tider. Frågan om var gränsen för ungdomsrabatten ska infinna sig samt frågan om rabatterade resor för studenter är två andra exempel som varit aktuella även i Stockholm.
Styrelsen menar att det finns all anledning för socialdemokratin att ha en framåtsyftande och radikal politik när det gäller SL-taxan. Visserligen vill vi återigen understyrka det som representantskapet vid åtskilliga tillfällen slagit fast – att en taxepolitik också måste vara realistisk och att krav på omedelbar nolltaxa därför inte är aktuella. Men styrelsen menar att det även bortsett från detta krav finns stort utrymme att formulera en politik som bättre möter framtidens utmaningar i SL trafiken än den taxehöjningspolitik som idag praktiseras av den moderatstyrda majoriteten i Stockholms läns landsting.
Frågan om den framtida SL-taxan är dock inget som berör endast medborgarna i Stockholms kommun. SL finns i hela regionen och en stark taxepolitik måste därför vara förankrad i hela länet. Styrelsen menar därför att det bästa sättet att komma framåt i denna fråga är styrelsen får i uppdrag att inbjuda Stockholms läns socialdemokratiska partidistrikt i ett gemensamt arbete med att formulera en långsiktig strategi för hur socialdemokratin ska se på SL-taxan i framtiden. De frågeställningar som motionerna aktualiserar kan då med fördel vävas in i detta arbete. En sådan grupp bör också ta i beaktande de ekonomiska utmaningar som såväl Storstockholms lokaltrafik som huvudmannen Stockholms läns landsting står inför under de kommande åren.
Styrelsen föreslår därför representantskapet besluta
Att styrelsen ges i uppdrag att bjuda in länets partidistrikt i en gemensam arbetsgrupp med uppdrag att formulera en långsiktig strategi för hur socialdemokratin ska se på framtidens SL-taxa
Att resultatet av detta arbete ska återrapporteras på till representantskapet
Att samtliga motionerna E01, E04, E05, E07 samt styrelsens utlåtande bifogas till arbetsgruppen
Att anse motion E07 avslagen
Att i övrigt anse motionerna E01, E04 och E05 besvarade
(motionerna hittar du här)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Min egen kommentar - orden "under vissa tider" är tillagda efter stycket om kollektivtrafiken i Göteborg ovan.
Skicka en kommentar