Motionären menar att SL genom att använda sig av så kallat syntetiskt diesel skulle kunna gå att snabba på den angelägna övergången till förnyelsebara bränslen för SL:s fordon. Huvudargumentet för detta är att detta drivmedel går att använda även i de äldsta delarna av SL:s fordonsflotta.
Styrelsen delar tyvärr inte motionärens optimistiska uppfattning om möjligheterna att redan idag använda sig av syntetiskt diesel som ett CO2-neutralt bränsle. Vi vill erinra om att syntetisk diesel idag framställs företrädesvis ur naturgas. Även om det är möjligt att det i framtiden kommer att göra det finns det idag inget förnyelsebart syntetiskt diesel (dvs framställt ur biomassa) på marknaden.
Självklart är det dock viktigt att vi nogsamt följer utvecklingen. Den socialdemokratiska uppfattningen är och bör vara att SL:s omställning till förnyelsebara drivmedel ska ske så fort som möjligt. Att följa utvecklingen vad gäller syntetiskt diesel är därför viktigt – på samma sätt som det också är det att följa den tekniska utvecklingen vad gäller andra miljövänliga drivmedel.
Motionärens krav att all diesel som köps in från och med senast 2012-12-31 ska vara producerat på förnyelsebara råvaror är därför tyvärr inte möjligt att bifalla. Styrelsen föreslår årsmötet att besluta
Att avslå motion E02
(motionen hittar du här)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar