tisdag 6 januari 2009

Utkast till svar motion E03 Utformningen av de bilar som används av vakter i SL-trafiken

Motionären tar upp ett praktiskt problem som rör den angelägna frågan om tryggheten för resenärer och anställda i SL-trafiken. Motionären föreslår att de väktare som anlitas av SL för att understödja vid ordningsproblem på olika sätt bättre inlemmas i den ordinarie SL-trafiken. Främst handlar detta om väktarbilarnas utseende och deras kommunikationsutrustning.

Styrelsen tycker att det är oerhört viktigt att det både är väldigt tydligt vilken personal som har befogenheter och ansvar gällande tryggheten i SL-trafiken, samt att all kommunikation runt dessa viktiga frågor sker så snabbt och smidigt som möjligt. De problem motionären lyfter fram anser styrelsen vara viktiga att lösa.

Däremot anser inte styrelsen det vara en uppgift för representantskapet att ta ställning till exakt hur SL exempelvis organiserar kommunikationen mellan väktarbilar och bussar. Istället förslår vi att årsmötet genom att sända motion och utlåtande vidare till våra representanter i SL:s styrelse på så sätt uppmärksammar dem på problemet.

Styrelsen föreslår därför årsmötet besluta

Att sända motion jämte utlåtande vidare till s-gruppen i SL:s styrelse för fortsatt handläggning
Att därmed anse motionen besvarad

(motionen hittar du här)

1 kommentar:

Linnea sa...

Jag tror det är klokt som du föreslår, Johan, att låta exakt utformning för problemets lösning ligga hos SL:s styrelse och tjänstemän, istället för att binda oss vid detaljer som kanske förhindrar en ännu bättre lösning. Sen håller jag helt med motionären. Även om vi äntligen har en gemensam trygghetscentral för hela SL-trafiken så är det svårt att veta vem som är SL-väktare, det är inte helt enkelt att tillkalla väktare och det tar tid. Dessutom är väktarna betydligt oftare synliga på tunnelbanan än på bussarna (jag har aldrig sett en vakt på buss), vilket också tål att funderas över.
Sen kan det ju tyckas lite märkligt att vi först styckar upp hela kollektivtrafiken och dess trygghetssystem genom en otalig mängd upphandlingar av diverse bolag, för att vi sedan ska ödsla tid på att få dem att likforma och samarbeta. Hörde jag "dags för egen regi"? :-)