måndag 22 december 2008

Utlåtande över motion F2 ”Socialdemokraternas dubbdäckspolitik” v1

Motionären menar att Socialdemokraterna har svalt vägverkets propaganda om dubbdäckens miljöpåverkan och därför måste ändra sin dubbdäckspolitik. Motionären menar vidare att de något större partiklarna som dubbdäck och dubbdäcksslitage ger upphov till inte är så farliga som det sägs.

Frågan om partiklar i luften är föremål för en bred forskning från en mängd olika myndigheter, institutioner och intressenter. Forskning bedrivs både hos vägverk, naturvårdsverk, SMHI och av exempelvis Stockholms stad. Inom denna forskning ingår partiklarnas storlek som en väsentlig del av. En del av forskningen görs dessutom gemensamt inom ramen för ”EMFO”, Emissionsforskningsprogrammet. Syftet är att industri och myndigheter ska ha tillgång till den kunskap som är nödvändig för att utveckla fordon och fordonskomponenter i hållbar riktning. EMFO omfattar emissioner som uppkommer i samband med att fordon trafikerar allmän väg samt emissioner från traktorer och större arbetsmaskiner. Med emissioner menas här både luftföroreningar och buller. Utöver avgasutsläpp omfattas också avdunstning och emissioner från däck och vägbana.
EMFO drivs av Programrådet för fordonsforskning, som består av representanter av flera myndigheter och företag.

Även om det finns omfattande forskning kring partiklar så återstår flera luckor inom forskningsfältet. Motionären har rätt i att partiklar av olika storlek ger upphov till olika skador. Det är dock inte möjligt att av dagens forskning dra slutsatsen att de partiklar som dubbdäcken ger upphov till inte skulle vara farliga. Det finns en mängd studier som påvisar sambandet mellan även de något större pariklarna och hälsofaror och förhöjd frekvens av sjukhusbesök.

Styrelsen menar därför att det även fortsättnings kommer att finnas behov av att begränsa dubbdäcksanvändningen och därmed minimera antalet skadliga partiklar. Styrelsen delar motionärens uppfattning att det är av stort värde om äldre bilar fasas ut och ersätts av nya, miljövänligare. Styrelsen noterar också att den socialdemokratiska oppositionsbudgeten innehöll förslag om skrotningspremie som vore ett värdefullt redskap för att uppnå den önskade utfasningen.

Arbetarekommunens styrelse föreslår årsmötet besluta

Att avslå att sats 1,2, 3 och 5

Att bifalla att sats 2

1 kommentar:

Anonym sa...

Vägverkets undersökningar kunde inte visa på om det var små eller stora partiklar. Därför skulle det vara intressant om de kunde göra en ny undersökningen där de mäter storleken.
Ni har inte motiverat varför att sats 2 har avslagits.
Jag antar (för övrigt) att det är (i den bifallna att satsen) ett skrivfel, att sats 2 kan inte avslås och bifallas. Jag antar att det var att sats 4 som bifalles.