måndag 22 december 2008

Motion F2 "Socialdemokraternas dubbdäckspolitik"

Socialdemokraterna har helt svalt vägverkets rapport och propaganda om dubbdäckens miljöpåverkan.

”Många vetenskapliga rapporter har påvisat kopplingen mellan hälsofara och små partiklar. En av dessa rapporter kommer från vägverket som tar upp att dubbdäck bidrar till en ökad nivå av partiklar i luften. Friktionen mellan däcken och vägen skapar dessa partiklar som är hälsofarliga för oss.”
...
”När vägverket redovisar partiklar redovisas de som ett PM10-värde som står för den totala massan av alla partiklar under 10 mikrometer. Detta sätt att mäta partiklar är ett relativt dåligt sätt, eftersom man endast får vikten av partiklarna och inte antalet eller storleken. Ju större partikel desto större inverkan på vikten, vilket innebär att stora partiklar har större inverkan på resultatet. Det är dock tvärt om när det gäller hälsan; desto mindre, desto farligare. Större partiklar fastnar i näshåren medan riktigt små partiklar, under en mikrometer, går rakt igenom kroppen ut i blodet.”[1]

”Trafikrelaterade partiklar (PM2.5) har ett starkare samband med allvarliga hälsoeffekter som antal dödsfall och akut hjärt-kärlmorbiditet än PM10”[2]

”I en massiv kampanj med helsidesannonser i flera tidningar går Vägverket ut i ett försök att påverka bilister att välja vinterdäck utan dubb. Den ena annonsen har en bild på lungor och luftvägar och kan närmast betraktas som skräckpropaganda.”
...
”Frågan om partiklar i luften som kan orsaka olika problem är mycket komplex. Vägverket behandlar i sina annonser endast de större partiklarna, kallade PM10, som kan irritera de övre luftvägarna, där de oftast fastnar. Trots detta vill man genom bilden på lungorna påskina att partiklarna påverkar långt ner i lungorna, vilket är fel. Senare forskning har visat att de verkligt farliga partiklarna är de finare partiklarna som också finns i luften, kallade PM2,5, och ännu finare nanopartiklar. Dessa partiklar kommer från andra källor än dubbdäck, framför allt från motorfordons förbränning, det vill säga avgaserna. Enligt en helt nyligen publicerad rapport från SMHI transporteras merparten av PM2,5-partiklarna in med luften från andra länder.”[3]

Man måste lägga dessa dubbdäck i perspektiv. Avgaser och cigaretter spyr ut partiklar, både fler och mindre än dubbdäcken.
Arbeta istället för att:
l Alla bilar ska ha väl fungerande katalysatorer.
l Oberoende tester och undersökningar.
l Utfasning av äldre bilar.

Man bör även ifrågasätta Vägverket slutsatser av hur många liv som går att rädda, eftersom Vägverket inte tar hänsyn till storleken på partiklar. Vilket inte stämmer överens med den senaste forskningen.

Vägverket är inte objektiva i sina undersökningar. Vilket Uppdrag Granskning påvisade:

”Nu skall WSP, i konsortium med bland annat just Thyrensfå betalt för ett nytt uppdrag - att kvalitetsgranska sina egna kalkyler.- Vill vi ha en kvalitetsgranskning, så vill vi få en så objektiv och oberoende utredning som möjligt, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.Får man det om de är från samma bolag?- Det utgår jag ifrån är säkerställt. Vi har ju inget intresse att göra en granskning bara för att vidimera det som de gjort tidigare. Vi vill ju titta på detta med nya ögon, säger han.
Varför har man då valt samma bolag?- WSP är ett väldigt stort, så jag utgår från, att man i upphandlingen har gjort den separationen. Det är för mig en utgångspunkt, och är det på något annat sätt så vore det väldigt besvärande, säger Ingemar Skogö.
WSP-konsortiet är upphandlat för hela 155 miljoner. Vad man redan gör är att genomföra första steget av själva bygget för Förbifart Stockholm. Man har redan börjat borra för geologiska bergundersökningar på ett antal platser längs Förbifarten.
Samma bolag som gjort de kritiserande kalkylerna, får betalt för att genomföra det projekt de tagit fram beslutsunderlag till,och de skall kvalitetsgranska sina egna kalkyler.- Vi upphandlar de som uppfyller kriterierna på bästa sätt.Uppenbarligen har WSP varit framgångsrika här och vunnit ett antal kontrakt, konstaterar Ingemar Skogö.Är det ett problem att samma bolag tar fram beslutsunderlag och sen tjänar stora pengar på att genomföra beslutet?- Det beror på hur det är skrivet, då måste man titta på villkoren i detalj, säger Ingemar Skogö.”[4]
Det här är inte första gången resultat styrs eller mörkas.
”Vägverkets miljöavdelning ställde sig genast bakom Ecodrive och lät trafikmiljöföretaget Rototest utanför Stockholm göra en noggrann analys av körmetoden. Resultatet var nedslående. Utsläppen av giftiga avgaser ökade markant. Då fick Rototest ett nytt uppdrag av Vägverket, att analysera sina testresultat mer noggrant. Samma resultat igen. Utredningen mörklades och när Aftonbladet ville ha ut handlingarna försökte miljöavdelningen hemligstämpla materialet.”[5]
Den rapport som idag finns ute om detta är inte den som Rototest gjorde till Vägverket. Den nya rapporten är omskriven och saknar helt kritik i slutsatserna.[6]
Därför yrkar jag,
att Socialdemokraterna omvärderar sin miljöpolitik, angående dubbdäck.
att undersökningar rörande hälsa görs av Naturvårdsverket istället för Vägverket.
att Naturvårdsverket eller Vägverket gör en undersökning om hälsoeffekterna från dubbdäck, där de tar hänsyn till storleken på partiklar.
att Socialdemokraterna arbetar för att äldre bilar fasas ut.
att motionen överlämnas till Riksdagsgruppen.

Stockholm 2009
Dennis Färnlund

Motionen antogs som Sätra socialdemokratiska förenings egen på möte 2008-11-15


Kurt Fredriksson, ordförande
[1] Citat: Antagen motion vid Arbetarekommunens årsmöte 2008: Hälsofara på SL stationer. Dennis Färnlund.
[2] Citat: Thomas Sandström. Betydelsen av partikelstorlek och kemisk sammansättning för hälsoeffekter. Transportforum Linköping (2008). p. 12.
[3] Citat: Halvard Nilsson. "Dubbdäck räddar liv”. Dagens Nyheter (2008-10-14 ).
[4] Citat: Peter Bagge. Får betalt för att granska sig själva. SVT: Uppdrag Granskning (22 oktober 2008).
[5] Citat: Robert Collin. Därför funkar inte Ecodrive. Aftonbladet (20 DECEMBER 1999).
[6] Referat: Håkan Johansson Vägverket , Jonny Färnlund och Christian Engström Rototest AB. Effekter av EcoDriving på avgasutsläpp och bränsleförbrukning, en förstudie. Vägverket (1999-12-20).

Inga kommentarer: